جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ مهر ۲۹, پنجشنبه

لوا جلسه اول





بدون هیچ مقدمه ای در لینوکس پس از نصب زبان لوآ خط فرمان را اجرا کنید سپس دستور lua را وارد کنید .
همانطور که مشاهده می کنید بعد از وارد کردن دستور lua وارد پوسته لوآ می شوید و حالا شما می توانید کد هایتان را بنویسید . این دستور اطلاعاتی نیز به ما می دهد مانند اینکه نسخه لوآ 5.14 است و مربوط به سال 2008 . خوب بگذارید از این پوسته به عنوان یک ماشین حساب استفاده کنید. حالا به تصویر زیر توجه کنید :
کار دستور print چاپ بر روی صفحه نمایش است . هر چیزی که در بین پرانتز های دستور print قرار داشته باشد یا عینا یا پس از جایگزینی چاپ میشود .

print( 5 + 3)
این دستور به لوا می گوید که مقدار 5 را به 3 جمع کن و نتیجه را به تابع پرینت بده و تابع پرینت موظف است مقدار خروجی را بر روی صفحه نمایش چاپ کند ؟ در خط بعد نتیچه که مقدار 8 است چاپ شده است

a = 5
b = 3
اما این دو خط . در خط اول متغییری با نام a را تعریف کرده ایم سپس مقدار 5 را a قرار داده ایم . در خط بعدی نیز متغییری به نام b تعریف کرده ایم و مقدار ۳ را در آن قرار داده ایم . به این دلیل به تعریفات متغییر می گوییم که ممکن است در طول برنامه مقدار این متغییر ها تغییر کند . مثلا فرض کنید دستورات زیر :
a = 5
b = 3
print( a + b) -------> 8

b = 4
print( a + b ) -------> 9
ابتدا مقدار b عدد 3 بود بنابراین مقدار a + b نیز 8 خواهد شد اما در خط بعد من مقدار b را 4 قرار دادم پس دیگر مقدار b عدد ۳ نیست بلکه ۴ است و نتیجه a + b نیز 9 خواهد شد .

عملگرهای ریاضی در زبان لوآ .
  • عملگر * بخوانید ضرب . کارش ضرب دو چیز است . مثلا a * b به معنی این است که a را در b ضرب کن
  • عملگر / بخوانید تقسیم . کارش تقسیم دو چیز است . مثلا a / b به معنی این است که a را بر b تقسیم کن
  • عملگر + بخوانید جمع . کارش جمع دو چیز است . مثلا a + b به معنی این است a را با b جمع کن .
  • عملگر - بخوانید تفریق . کارش تفریق دو چیز است . مثلا a - b یعنی b را از a کم کن
  • عملگر % بخوانید باقیمانده . کارش تقسیم دو چیز بر هم و گرفتم باقیمانده است مثلا خروجی دستور زیر توجه کندی :
print ( 10 % 3) ------> 1
واضع است که باقیمانده تقسیم 10 بر 3 برابر با یک است .

اگر با زبانی مانند C کار کرده باشید می دانید که باید نگران این باشید که عدد ورودی اعشاری است یا صحیح یا اینکه عدد ورودی قرار است مثبت باشد یا منفی در لوآ قرار نیست شما نگران باشد . کافی است عدد را دستی وارد کنید یا از ورودی بخوانید و اهمیتی ندارد که عدد اعشاری است یا صحیح .

تا بحال ما اعداد را خودمان دستی وارد کردیم بگذارید این بار کاربر اعداد را وارد کند.
حالا بررسی می کنیم ببینیم چه اتقاقی افتاد :
a = io.read()
یعنی بخوان از ورودی و بریز در متغیر a به همین راحتی . بعد از این دستور لوآ منتظر می ماند که کاربر یک عدد را وارد کند که من عدد 12 را وارد کنم . و برای خواندن مقدار b از ورودی نیز به همین شکل استفاده کردیم و در آخر مقدار a را با b جمع کردم.

مشق شب : 8 متغییر تعریف کنید سپس سعی کنید با استفاده از مقداردهی اولیه و استفاده از خواند مقداری که کاربر وارد می کند اعمال چهار گانه ریاضی به اضافه باقیمانده را محاسبه کنید .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر